Dubbele problematiek
Samen met twee collega’s sta ik in de penitentiaire inrichting Nieuwegein op een groep van 24 mannen. Ze variëren in leeftijd van achttien tot zeventig jaar. Wat deze ISD-doelgroep kenmerkt, is dat zij niet alleen een reeks delicten hebben gepleegd. Meestal is er ook sprake van een dubbele problematiek. Bijvoorbeeld een licht verstandelijke beperking en een verslaving. Dat leidt soms tot conflictsituaties, bijvoorbeeld als ze niet goed kunnen uiten wat ze bedoelen of jeugdig gedrag vertonen. Dan is het mijn taak om in te grijpen en ze te begrenzen. En om duidelijk uit te leggen welk gedrag ik zie en wat ik graag anders zou willen zien.
Stigma
Ik bejegen de jongens altijd correct en beleefd. Met motiverende gespreksvoering kun je veel bereiken. Waarom ben je boos, waarom doe je zo? En wat heb je van mij of van de groep nodig? Welke hulp kunnen we bieden? Weet je, er heerst in de maatschappij best wel een stigma over deze doelgroep. Maar ik wil juist onderzoeken wat deze mannen nodig hebben om de keerzijde te kunnen laten zien. Natuurlijk lukt het niet bij iedereen. Maar ik doe mijn werk juist voor de jongens die ik wél kan helpen hun leven op de rit te krijgen. Daar steek ik graag mijn tijd en energie in.
We draaien vroege, dag-, late en nachtdiensten. Geen dienst is hetzelfde, dat maakt dit werk erg dynamisch.
Dag- en nachtdiensten
We draaien vroege, dag-, late en nachtdiensten. Geen dienst is hetzelfde, dat maakt dit werk erg dynamisch. Wel bestaat de dag uit vaste activiteitenblokken. Na het wekken, medicatie en ontbijt, staat arbeid op het programma. In de arbeidszaal of – voor de jongens die een woonwerktraject doorlopen – bij een externe werkgever. Wij brengen ze hier naartoe. Daarna inspecteren we de cellen, zetten we het eten vast klaar en werken we de rapportages bij. ‘s Middags begeleiden we de groep bij verschillende activiteiten, zoals sport, bezoek, onderwijs, lucht of een bezoek aan de bibliotheek. In het weekend voeren we groepsgesprekken over thema’s die helpend kunnen zijn voor de problematiek of over iets wat maatschappelijk speelt. Of we gaan met de jongens die een woon-/werktraject doorlopen – zij krijgen de mogelijkheid verlof op te bouwen – mee op bezoek bij hun familie.
Veel leuke dingen
Ik werk met een zware doelgroep, maar er gebeuren ook veel leuke dingen. Zo hebben we laatst iemand aan een baan buiten de inrichting geholpen. Hoe mooi is dat? En je kunt een luisterend oor bieden. Heeft iemand problemen met zijn kinderen? Of is iemand verdrietig? Dan kun je echt iets voor ze betekenen. Wat ik ook mooi vind, is dat ik deze mannen vaardigheden kan aanleren die ze ‘buiten’ nodig hebben. Denk aan interpersoonlijke sensitiviteit, leervermogen, samenwerken en plannen en organiseren. Hoe ik dat doe? Als ze bijvoorbeeld aangeven dat ze iets leuks willen doen, laat ik het ze zelf organiseren en plannen. Daar leren ze veel van.
Hecht team
Ons team bestaat in totaal uit dertien medewerkers, je staat met wisselende collega’s op de groep. We zijn een hecht team met korte lijnen, en onze verschillende persoonlijkheden en vaardigheden vullen elkaar goed aan. Ook belangrijk in dit werk: we kunnen altijd bij elkaar terecht als we ergens mee zitten. Onderling organiseren we leuke activiteiten. Zo zijn we ooit een weekendje weg geweest met elkaar. En DJI regelt elk jaar een inspirerende teamdag.
Opleidingen
DJI is een dynamische, unieke werkgever die je faciliteert in je ontwikkeling. Ik heb hier bijvoorbeeld mijn mbo-diploma voor sociaal pedagogisch medewerker niveau 4 gehaald. Op dit moment zit ik in het derde jaar van de hbo-opleiding social work. In de nabije toekomst wil ik me graag meer richten op de behandeling van de ISD-doelgroep. Zodat ik als forensisch therapeutisch medewerker daarin meer kan betekenen en eraan kan bijdragen dat mensen uit de doelgroep de stap naar een andere instantie makkelijker kunnen maken. Ik zie dus nog genoeg kansen om mezelf, mijn werk én de doelgroep verder te ontplooien.