Er zit meer achter het werk van Danielle, Natascha en Annet

”Onze klanten moeten het gevoel hebben dat hun opleidingsvraag in goede handen is”

Dienst Justitiële Inrichtingen heeft vakmanschap hoog in het vaandel staan. De organisatie investeert in opleiding en ontwikkeling van medewerkers. Ook ketenpartners kloppen aan bij het Opleidingsinstituut (OI) DJI. Daniëlle (foto), Natascha en Annet zorgen als relatiebeheerder namens het OI dat de opleidingsvraag van alle doelgroepen wordt vertaald naar trainingen, leeractiviteiten of (proces)begeleiding. Alles draait om verbinden en vertalen. Team Relatiebeheer voelt zich verbindingsofficier en vertegenwoordiger van de organisatie. Daniëlle: “We hebben werkelijk met iedereen te maken.”

Danielle, Natascha en Annet
Bedrijfsvoering en Staf
OI
Daniëlle, Natascha en Annet zijn relatiebeheerders bij het Opleidingsinstituut DJI

De juiste bagage

Het begon ooit met een stage in een vestiging. Daniëlle werd gegrepen door het werk en de sfeer en zij is toen - zoals dat wel vaker gebeurt binnen de organisatie - blijven hangen. Uiteindelijk kwam ze via een aantal andere organisatieonderdelen (o.a. jeugdinrichting, hoofdkantoor) bij Opleidingsinstituut DJI terecht. “Die bagage heeft mij erg geholpen. Ik heb nu zoveel kennis van de organisatie dat ik goed snap wat collega’s in ’t veld vertellen. En dat zorgt ervoor dat zij hun opleidings- of ontwikkelvraagstukken aan mij toevertrouwen.” Collega Annet vult aan: “Onze achtergrond helpt inderdaad om sneller serieus genomen te worden. Laatst vroeg iemand mij of ik ooit in een bajes was geweest. Dan is ’t prettig als ik kan zeggen: ‘Alleen in Ter Peel…niet!’”


Spin in het web

Zelf noemen ze zich verbindingsofficier, strateeg en problemsolver, maar in feite zijn ze gewoon de spin in het web. Daniëlle: “Wat wij eigenlijk doen is de opleidingsvraag verbinden aan het aanbod van het Opleidingsinstituut. Dat doen we door een gedegen uitvraag te doen en door ons te verdiepen in de klant. En met die informatie keren we vervolgens terug om met inhoudsdeskundigen te sparren over de vraag welke opleiding(en) zouden kunnen helpen.” Tegelijkertijd blijven de relatiebeheerders alert op verschillende ontwikkelingen en beleidsmatige thema’s die spelen. Natascha geeft de ontwikkeling rond Predictive Profiling als voorbeeld. Deze is belangrijk bij het thema ondermijning en laat bij hen direct een lampje branden, want dat signaal herkennen ze van het hoofdkantoor. Met dat signaal kunnen OI-collega’s vervolgens aan de slag. Met de nieuwe of aangepaste leeractiviteit kan team Relatiebeheer weer richting de collega’s in het veld om hen proactief te vertellen wat zij hen kunnen bieden.

Kippenvel

Daniëlle, Natascha en Annet zijn van veel op de hoogte. Van blessures tijdens trainingen, van ontwikkelingen in een leeractiviteit maar ook van studieresultaten. En als dan een cursist tijdens een feestelijke uitreiking trots vertelt dat hij het diploma heeft behaald om een voorbeeld voor zijn kleinkinderen te zijn, dan krijgen ze alle drie ter plekke kippenvel. De rol van spin in het web zien we overigens terug in alle dagelijkse werkzaamheden als meer dan 70 klanten worden bediend. Annet: “We zijn de hele dag aan het communiceren. Via e-mail, telefoon, tijdens vergaderingen of gewoon hier op de gang. Collega’s stellen ons een vraag en dan kijken wij of we die kunnen beantwoorden of moeten doorspelen.”
We hebben onwijs goede trainers in huis en we beschikken over prachtige producten, dus hoe tof is het als je dat kunt verbinden aan de klantvraag?

Van brandjes tot strategie

De vragen lopen uiteen: van strategisch en tactisch niveau tot aan de praktische problemen die zich dagelijks voordoen. Zoals laatst bij een IBT-training in Veenhuizen waar de faciliteiten niet helemaal goed geregeld waren. Dat moet dan direct worden opgelost. Daniëlle: “Daar gaan we dan met alle betrokken collega’s meteen mee aan de slag. Gelukkig hoeven we niet altijd brandjes te blussen en mogen we ons ook buigen over grote vraagstukken zoals het terugdringen van ziekteverzuim of het introduceren van cultuurveranderingstrajecten.” Ze wordt aangevuld door Natascha: “We mogen als het ware meedenken met de klant, maar als er tussendoor intern iets zinnigs moet worden gezegd over het nut en de noodzaak van toekomstige opleidingsplannen, dan schrijven we daar ook een nota voor.”

Zo tof is het

Een relatiebeheerder houdt zich op de hoogte van alles wat zich afspeelt binnen OI DJI, heeft voelsprieten voor ontwikkelingen binnen de hele Dienst Justitiële Inrichtingen en moet vooral niet op de voorgrond willen treden. Team Relatiebeheer is per slot van rekening dé weg naar het Opleidingsinstituut. Daniëlle: “Onze klanten moeten het gevoel hebben dat hun opleidingsvraag in goede handen is en dat wij met alle zorg zo goed mogelijk beoordelen wat wij hen kunnen bieden. Kijk, we hebben onwijs goede trainers in huis en we beschikken over prachtige producten, dus hoe tof is het als je dat kunt verbinden aan de klantvraag? Dat je klanten als het ware optimaal kunt faciliteren, zodat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Want uiteindelijk doe je ’t voor de collega’s in het veld!”


Interesse in een baan bij het Opleidingsinstituut?

Kijk jij voorbij wat iemand gedaan heeft?

Er zit meer achter werken bij Dienst Justitiële Inrichtingen. Je leert hier je oordeel thuis te laten. Je kijkt voorbij aan wat iemand gedaan heeft. En je snapt dat iedere dag maatwerk is. Jouw werk bij DJI gaat over veel meer dan de deuren sluiten. Er gaan hier ook deuren open. DJI is niet alleen een plek waar vrijheid ophoudt, maar vooral ook een omgeving waar die vrijheid weer begint. De plek waar we samen werken aan terugkeerkracht. Dat doen we omdat we weten dat iedere gedetineerde straks gewoon weer iemands buur kan zijn. Dat is wat we noemen werken aan veiligheid door mensen vooruit te helpen.

Die uitdaging is niet alleen jouw verantwoordelijkheid, het is je vak. Of je nu als beveiliger werkt, in de IT, op het hoofdkantoor, betrokken bent bij de zorg of in een van de vele andere rollen binnen DJI, in iedere functie, op elk niveau lever je een essentiële bijdrage. Dat is werken bij de Dienst Justitiële Inrichtingen.